Majorstuen Trafikkskole

Trafikalt grunnkurs

Første steg til lappen

Etter fullført kurs får du ditt øvelseskjøringsbevis og du kan begynne å øvelseskjøre privat eller ta kjøretimer med en autorisert trafikklærer.

Du kan ta trafikalt grunnkurs fra du er fylt 15 år. Ved fylt 25 er man fritatt for grunnkurset men må ta kursene plikter ved ulykkessted , tiltak ved ulykker ( førstehjelp) og trafikant i mørket ( Mørkedemo).

Et trafikalt grunnkurs er obligatorisk for alle som skal ta lappen for første gang og gir deg en grunnleggende forståelse for det å være sjåfør. Du vil få grunnleggende kunnskap om målen med trafikkopplæring i norge samt hovedreglene i trafikken, menneske i trafikken, kjøreprosessen, plikter ved ulykker, tiltak ved ulykker og trafikant i mørket.

Majorstuen Trafikkskole tilbyr trafikalt grunnkurs med erfarne trafikklærere som går gjennom pensum på en grundig og forståelig måte.

Bevis på trafikalt grunnkurs

Når du har fullført trafikalt grunnkurs mottar du ditt øvelseskjøringsbevis. Beviset gir deg rett til å øvelseskjøre, og må kunne fremvises sammen med legitimasjon med bilde, både når du tar kjøretimer hos oss og når du øvelseskjører privat.

På vegvesen.no kan du logge inn på Din Side for å se status på øvelseskjøringsbevis og mørkekjøring. Dersom du blir stoppet i trafikkontroll under øvelseskjøring må du enten vise papirbeviset du har fått tilsendt eller logge inn på dine sider hos Statens vegvesen og vise aktuell status på øvelseskjøringsbeviset.

Majorstuen Trafikkskole AS

Hva inneholder trafikalt grunnkurs?

Et trafikalt grunnkurs varer i 17 kurstimer fordelt over minimum fem samlinger. For å kunne delta på kurset må du ha fylt 15 år eller gå i 10. trinn på ungdomsskolen. Kurset består av både teori og praksis. Når du har gjennomført et trafikalt grunnkurs ved Majorstuen Trafikkskole, vil du ha god forståelse for hvordan trafikken fungerer og hvordan du skal navigere i den.

trafikkopplæring
trafikk og førerrollen
trafikkopplæring, øvelseskjøring og kjøreerfaring
Rediger
plikter og tiltak ved trafikkuhell og førstehjelp
mennesket i trafikken og samhandling
Trafikant i mørket (mørkekjøring)

Dette lærer du på mørkedemo

årsakssammenhenger ved ulykker i mørket
parkering og nødstopp i mørket
rett lysbruk og atferd ved kjøring
vurdering av risiko

MØRKEDEMO

Mørkekjøring er en del av trafikalt grunnkurs og foregår i bil i reelle trafikksituasjoner. Det er trafikklæreren som kjører, mens du som elev er passasjer. Vi anbefaler deg å ta mørkekjøring så tidlig som mulig i opplæringen.

Tar du trafikalt grunnkurs i perioden 16. mars – 31. oktober uten å få gjennomført mørkekjøring, er beviset kun gyldig i tiden 16. mars – 31. oktober. For å kunne øvelseskjøre i perioden 1. november – 15. mars må du gjennomføre mørkekjøring først.

Start din vei til førerkort

Det er mye som skal læres før du er klar til å sette deg bak rattet på egen hånd. Førerkortet gir deg mange muligheter, men også et stort ansvar. Kontakt oss i dag for å starte din vei mot førerkortet!